تزریق قطره چکانی ارز به خطوط تولید تایر/ماشین آلات در انتظار حمایت ارزی

با وضعیت فعلی تامین ارز و نبود صادرات کافی تامین مواد اولیه و بروزرسانی ماشین آلات با مشکلات جدی روبرو است.

به گزارش تایرنیوز فعالان صنعت تایر می گویند کشور ۳۰ تا ۳۵ درصد از مواد اولیه مورد نیاز خود را از محل واردات تامین می کند و در حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد آن را در داخل تولید می کند، با این حال مشکلات موجود در تامین ارز مورد نیاز و نبود نقدینگی کافی در صنعت، هم موضوع تداوم تولید داخل و هم واردات را با تهدید روبرو کرده است.

مواد اولیه تولید تایر شامل انواع کائوچوی مصنوعی، تقویت‌کننده‌های فلزی (سیم)، تقویت‌کننده‌های پارچه‌ای (نخ)، دوده، روغن و برخی از مواد شیمیایی است.

از سوی دیگر واردات مواد اولیه تایر به دلیل عدم تخصیص به موقع و کافی ارز در یک سال و نیم گذشته بعضا با تاخیرهای قابل توجهی روبرو شده که این امر تولید تایر را برای برخی فعالان این حوزه با مشکل روبرو کرده است.

به عقیده تولیدکنندگان تایر با آن که میزان ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه به یک پنجم ارز واردات می رسد با این حال دولت در پرداخت این ارز همکاری لازم را نمی کند و این مساله باعث شده تا تولیدکنندگان ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند که به صرفه نیست.

در میان تولیدکنندگان اما برخی ارز مورد نیاز خود برای تامین مواد اولیه را با ارز محدود ناشی از صادرات تهاتر کرده و بخشی از مشکل خود را در تامین نیاز به مواد اولیه برطرف می کنند، با این حال بسیاری از تولیدکنندگان می گویند دولت باید تامین ارز مورد نیاز این صنعت را در اولویت قرار دهد.

به گفته آنها همه مشکل تنها تامین مواد اولیه نیست و با توجه به این که برخی خطوط تولید تایر در ایران قدیمی هستند و نیاز به بازسازی دارند، لذا حمایت ارزی دولت از تولیدکنندگان به منظور به روز رسانی تجهیزات و ماشین آلات از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین توسعه روزافزون تکنولوژی های تولید انواع تایرها از موضوعات دیگری است که باید در دستور کار دولت قرار بگیرد، در غیر این صورت ظرف یک دهه آینده با تداوم این وضعیت تولیدات ایرانی عملا محلی از اعراب نخواهند داشت.

کد خبر 605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha